weballey logo
 
left doodzonden backnext right
homesearchsite mape-mail
< doodzonden >
  Frames
    Frames zijn mogelijk het ergste wat je kunt bedenken. Gebruik ervan breekt met een fundamentele regel in web design: een pagina dient een afgemeten hoeveelheid informatie te bevatten. Frames voldoen daar niet aan. Als je een frame pagina bookmarkt, kom je later bijna altijd op een verkeerde pagina terecht. Als je een frame bewaart op je harde schijf, mis je vrijwel altijd een stuk. Om maar te zwijgen van die lelijke scroll-balken en frame-randen.
Gebruik tables voor je layout.

Under construction
    Het wordt de laatste tijd gelukkig wat minder, maar je ziet ze nog steeds. Van die lelijke 'under construction' emblemen. Als je pagina nog niet klaar is, publiceer hem dan niet. Zou je een boek kopen als er op het kaft stond: 'under construction: hoofdstuk vier moet nog geschreven worden'. Of een auto met een bordje erop" 'under construction: er zitten nog geen remmen in deze auto'. Dus waarom zou ook maar iemand de moeite moeten nemen om jouw site te bekijken als ie nog niet af is?
Publiceer alleen wat af is

Incomplete sites
    Regelmatig kom je sites tegen met een prachtige homepage. Maar de meeste gelinkte pagina's bevatten niet meer dan een tekst: 'Dit gedeelte is nog niet klaar, kom later gerust nog eens kijken'. Dat doet men dus niet.
Maak alleen links naar pagina's die af zijn

Belofte maakt schuld
    Met enige regelmaat kom je ook berichten tegen, die een nieuw onderdeel beloven. Je komt er een maand later toevallig nog eens. En kijk: de belofte geldt nog steeds. Een maand later: hetzelfde. En de volgende keer is het er eindelijk, en dan stelt het helemaal niets voor. En dan denk je: ben ik hier wel op de goede site? Niet dus.
Beloof alleen iets als je het waarmaakt

Overbodige pagina's
    De centrale functie van het web is informatie. Als het niet de enige is. Je bezoekers dorsten naar informatie. Als ze zich willen amuseren - of vervelen - gaan ze wel voor de TV hangen. Waarom dan al die 'splash' pagina's, of soms complete diavoorstellingen. Wat een verspilling van tijd en energie.
Maak alleen pagina's die informatie bevatten

Het nieuwste snufje
    Er gaat een bijzondere fascinatie uit van nieuwe snufjes. Iedereen lijkt ze te willen hebben en gebruiken. Zonder zich ook maar af te vragen of ze zinvol zijn, of gewoon stompzinnig. Standaards veranderen snel op het web. Nieuwe kunstjes duiken elke dag op. JAVA, Javascript, Jscript, Style sheets, VBscript, VRML, XML, XDFL, SMIL, TIME, animated gifs, frames, achtergrondgeluid, video, plugins, de lijst is eindeloos. Sommige zijn zinvol. De meeste absoluut niet.
Houd je bij bewezen technieken, die in alle browsers werken

Het beste te bekijken met...
    Als ik een speciale browser of plugin nodig heb om jouw pagina te bekijken, hoort ie niet op het web. Het gaat regelrecht in tegen de fundamentele kracht van het web: onafhankelijkheid van operating systems, server techniek, software, bestandsformaten, enzovoorts. Als alleen de nieuwste betaversie van een bepaalde browser werkt, zullen de meeste mensen je pagina niet kunnen bekijken. Of denk je nou echt, dat iedereen alweer zo'n monster van 20 megabyte of meer gaat downloaden om alleen jouw pagina te kunnen zien? Niet dus.
Maak je site geschikt voor de werkelijk gebruikte browsers

Wereld Wijd Wachten
    Hou je adem eens in tot je homepage helemaal geladen is. Krijg je het al een beetje benauwd? Dan is je pagina wellicht wat te groot. Een gemiddelde pagina moet binnen 20 a 30 seconden te zien zijn. Oftewel niet groter zijn dan zo'n 50 kiloByte, inclusief plaatjes. Er moet in ieder geval IETS te zien zijn. Als dat niet zo is, zijn de meeste bezoekers alweer verdwenen.
Houd je pagina's onder 50 kiloBytes

Animaties
    Animaties trekken aandacht. Weg van de pagina zelf. Veel animaties verdelen de aandacht. De meeste graphics zijn grote bestanden. Animaties zijn erg grote bestanden. Is de animatie het belangrijkste op je pagina? Doen! Wanneer niet: laten!
Gebruik alleen animaties waar echt nodig

JAVA: een doodgeboren kindje
    Ooit was dit de toekomst. Interactieve pagina's te langen leste. Maar de applets zijn groot. Erg groot. Kleintjes zijn slechts kunstjes. Serieuzere kosten vaak vele minuten downloadtijd. En ze laten vaak je browser crashen, alsof dat al niet vaak genoeg gebeurt. De meeste interactiviteit kun je vaak veel eenvoudiger met een paar regeltjes PERL of iets dergelijks, op de server realiseren.
Gebruik CGI voor interactie

Javascript
    Nog een belofte, maar wellicht eentje die zich waarmaakt. Veel kleiner dan JAVA, en daardoor veel bruikbaarder. Mogelijk toepasbaar voor interactiviteit, zoals formulieren controleren. Meestal slechts gebruikt voor irritante speeltjes, zoals scollende statusregels. Krijg al de rillingen als ik eraan denk.
Gebruik Javascript wijs en spaarzaam

WYSIWYG editors
    Een tegenspraak in zichzelf: wat je in je editor ziet is NIET wat je in je browser te zien krijgt. Verschillende browsers laten dezelfde pagina verschillend zien. De taal van het web is HTML. Gebruik die dus. WISYWIG editors produceren geen HTML. Ze produceren bagger.
Leer HTML en gebruik een text editor.

Muzak
    Achtergrondmuziek? Of achtergrondruis? Omdat je iets KUNT doen betekent niet perse dat het ook MOET doen. Muzak is op het web minstens zo irritant als die herrie in winkelcentra en warenhuizen. Of die deuntjes uit de telefoon, als je in de wacht wordt gezet. Je moet er wel naar luisteren, of je wilt of niet. Als ik muziek wil horen, zet ik mijn stereo wel aan, of mijn TV, desnoods mijn oude portable op zolder. Maar zeker niet mijn computer. Of het moet al mijn eigen MP3 collectie zijn.
Maak gewoon een site waar muziek in zit.

Tellers
    Vreselijk irritant zijn tellers op webpagina's. Stel je voor: je zet toch ook geen bord naast je voordeur, met daarop het aantal mensen dat je op visite hebt gehad? Waarom zou je dit dan wel doen op je home page? Als je al wel wat wilt, gebruik dan een verborgen counter. Krijg je toch een beetje een idee over je bezoekers, zonder dat het iemand ergert.
Gebruik een verborgen teller

Banner advertenties
    Pas op met banners op je site. In het bijzonder popup vensters worden als bijzonder irritant beschouwd door de meeste websurfers. En dan heb ik het nog niet eens over die exit popups, die je terug proberen te halen, als je een site verlaat. Bedenk: hoe vaak klik je zelf op een banner? Is het de verspilling van bandbreedte waard? Of je bezoekers te ergeren? Zoja, gebruik ze, spaarzaam. Zoniet, haal ze er dan af.

Gebruik alleen banners als je ze beslist nodig hebt

Blindvaren op advies
    Er zijn vele sites - evenals deze - die je vertellen hoe je een site moet maken. En elke site vertelt weer wat anders. Hoe maak je een keuze uit al die adviezen? Wel, dat is aan jou. Als je deze site geweldig vind, leuk. Maar indien niet, ook dat is best. Maar vaar alsjeblieft niet blind op adviezen. Er is altijd meer dan een manier om iets te doen. Bekijk meerder sites en boeken, zoek uit wat je aanspreekt. En misschien wel belangrijker, wat niet.
Vind je eigen weg.

goto top  
left Copyright © Gerben Hoekstra - Alle rechten voorbehouden backnext right