weballey logo
 
left Webdesign - doel backnext right
hometoolssite mape-mail
ALGEMEEN

WERKWIJZE

< werk doelgericht >
html
inhoud voor alles
bezoeker
tekstschrijven
special effects

BANDBREEDTE

LAYOUT

GRAPHICS

      Wat is het doel van de site die je gaat maken? Wat wil je met de site bereiken? Een belangrijke vraag, die toch gemakkelijk over het hoofd gezien wordt. Het zal je verbazen hoeveel mensen niet weten wat ze willen. Het gevolg is dat ze maar wat doen. Met veel overbodig werk als gevolg. Denk na over wat je wilt met je site. Formuleer een doel, liefst in één korte zin. Zet dit op papier.
    Vraag je vervolgens af met welke middelen dat doel het beste en snelste kunt bereiken. Bepaal welke middelen je je kunt veroorloven. Welke middelen je beheerst. Maar vooral ook welke je niet beheerst. Dan kun je ook bepalen of een doel haalbaar is. Want is dat niet het geval, dan is alle daaraan bestede moeite zinloos en overbodig.
    Het mooie van een doelstelling is dat je iets hebt om naar toe te werken. En niet alleen jij, maar ook alle mensen die samen met jou aan het project werken. Je kunt vaststellen of werkzaamheden zinvol of juist overbodig zijn.
    Op basis van de doelstelling en beschikbare middelen kun je een planning opstellen. Welke werkzaamheden moeten eerst gedaan worden en welke later. Hoeveel tijd heb je nodig om het project te voltooien. Je kunt discussies over het ontwerp vaak eenvoudig beslechten. Dit door het onderwerp van discussie te toetsen aan het doel.
    Controleer tijdens en na het maken van de site of deze aan je doelstelling voldoet. Controleer ook regelmatig of de doelstelling nog juist is. Tijdens de uitvoering kan simpelweg blijken dat het doel te ruim of te eng gesteld is. Of in het ergste geval gewoon helemaal verkeerd. Aarzel dan niet om je doel bij te stellen. Ik ontdek bij mezelf ook wel eens de neiging te lang aan een bepaald idee vast te houden.
    Hoe bepaal je wat het doel van een site is? Vraag jezelf af wat je ermee wilt bereiken. Maak je de site voor een ander, vraag hem dan wat hij wil bereiken. Vraag door tot je glashelder voor ogen hebt wat hij wil. En ook wat hij beslist niet wil. Voor jezelf is dit vaak wel duidelijk. Maar wanneer je voor een ander aan het ontwerpen bent, is dit minder vanzelfsprekend. Trap dus niet in de valkuil dat je denkt te weten wat iemand wil. Terwijl het eigenlijk gewoon is wat jezelf wilt. Laat mij dit duidelijk maken aan de hand van een voorbeeld.
    Je gaat naar iemand toe waarvan je toevallig weet dat hij graag een hond wil hebben. Je wilt hem verrassen. Nu ben je toevallig ook een hondenliefhebber. Je denkt met weemoed terug aan de prachtige dobermann pincher die je vroeger had. Het treft: de kennel heeft de hokken vol met dobermann pinchers. Je zoekt het mooiste exemplaar uit, en gaat vol goede moed naar de kennis. Je belt aan en de kennis doet open. "Hallo, leuk dat je langs komt. Wat een enorm beest heb je daar. Prachtig dier hoor, maar zo'n groot kalf zou ik niet graag in huis willen hebben. Ik hou veel meer van chihuahua's"
goto top  
leftCopyright © Gerben Hoekstra - Alle rechten voorbehouden backnext right