weballey logo
 
left Webdesign - linken backnext right
hometoolssite mape-mail
ALGEMEEN

WERKWIJZE

BANDBREEDTE

LAYOUT

eenheid
scherm-layout
HTML tables
style sheets
frames
navigatie
< linken is link >

GRAPHICS

      De kracht van het world wide web wordt voor een groot deel bepaald door links. Aan elk willekeurig stukje tekst of plaatje, kan een andere webpagina gekoppeld zijn. Voor je het weet zit je ergens in Japan, Australie of Amerika. Het maakt de browser niet uit of die pagina op je eigen computer staat of op een server aan de andere kant van de aardbol.
    De kracht van dit fenomeen is tegelijkertijd ook de zwakte. Door te linken naar een andere site, laat je je bezoeker ontsnappen. Het maakt de browser immers niet uit of de pagina op jouw site staat of ergens anders. Het is maar de vraag of het duidelijk is dat die pagina niet van jou is. Voor je het in de gaten hebt, is je bezoeker verdwenen. Naar een misschien wel veel interessantere site.
    De links naar pagina's op je eigen site heb je nog wel onder controle. Als de server niet crasht, zullen deze pagina's wel blijven bestaan. Maar vaak zijn de gelinkte pagina's van iemand anders. En dan moet je maar afwachten of diezelfde pagina's over een jaar of wat nog wel bestaan. Weinig is zo ergerlijk als een pagina gevuld met doodlopende links. Controleer regelmatig of de links op je site nog wel werken.
    Je brengt een link niet voor niets aan. Je geeft de bezoeker de mogelijkheid een andere pagina te bekijken. Dit moet dan wel een doel hebben, anders kun je de link net zo goed weglaten. Vraag je altijd af of een link iets wezenlijks toevoegt aan je verhaal. Is dit niet het geval, vraag je dan af of die link wel zo zinvol is. Dat je op een webpagina makkelijk kunt linken, betekent niet perse dat je verplicht bent om het te doen.
    Teveel links op een pagina kunnen erg verwarrend werken. Een wirwar aan links tussen je pagina's onderling en die van anderen vormen samen al snel een doolhof. Je bezoeker raakt dan makkelijk de weg kwijt. Of hij mist een belangrijk stuk informatie. Vaak probeer je hem met je site iets duidelijk te maken. Zoals bijvoorbeeld met deze site de bedoeling is. Het kan dan belangrijk zijn dat de bezoeker een bepaalde weg volgt. Hoe minder links je aanbrengt, hoe beter je je bezoeker in een bepaalde richting kunt sturen. Als er maar een link aanwezig is, moet de bezoeker die wel aanklikken. Of anders teruggaan naar de vorige pagina met zijn 'Back' button.
    Links kunnen de bedoeling hebben de bezoeker meer informatie te verschaffen. Over het onderwerp van je site, of daaraan verwante zaken. Je kunt deze links tussen je tekst aanbrengen. Vaak wil je echter eerst je eigen verhaal kwijt. Laat deze links dan eerst weg. Verzamel ze op een aparte pagina, aan het eind van je verhaal. Je houdt zo de aandacht van de bezoeker bij je eigen site. Om hem pas los te laten op het moment dat jij je verhaal gedaan hebt.
    Breng alleen links aan wanneer dat nodig of zinvol is. Maak van je site geen doolhof. Controleer regelmatig of je links nog werken. Gebruik weinig links als je de bezoeker wilt sturen. Verzamel links naar verwante sites op een aparte pagina. Gebruik zorgvuldig gekozen links om de bezoeker over je site te laten navigeren.
goto top  
leftCopyright © Gerben Hoekstra - Alle rechten voorbehouden backnext right