De meeste mensen denken dat de identiteit van een bedrijf simpelweg bestaat uit de naam, het logo en de slogan. Maar in werkelijkheid is de identiteit van een bedrijf veel complexer dan dat. Het omvat alles, van de manier waarop het bedrijf met zijn klanten communiceert tot de manier waarop het zijn werknemers behandelt tot de producten en diensten die het aanbiedt. Met andere woorden, de identiteit van een bedrijf wordt bepaald door hoe het zich aan de wereld presenteert - zowel intern als extern.
Een huisstijl is een set van normen voor de vormgeving van een publicatie. Het bevat elementen zoals de lay-out, het lettertype en het algehele uiterlijk. Het doel van een huisstijl is het creëren van een samenhangende en consistente uitstraling van een publicatie. Meestal wordt een huisstijl ontwikkeld door de redactie en ontwerpers van de publicatie en wordt deze gevolgd door alle medewerkers. Dit zorgt ervoor dat elk nummer een uniforme uitstraling heeft en dat de publicatie zijn branding behoudt. Terwijl sommige publicaties strikte huisstijlen hebben die tot op de letter moeten worden gevolgd, zijn andere flexibeler, waardoor bijdragers hun eigen creativiteit kunnen gebruiken binnen de grenzen van de richtlijnen. Uiteindelijk helpt een goed gedefinieerde huisstijl om een publicatie te maken die visueel aantrekkelijk en gemakkelijk te lezen is.
Er zijn een aantal redenen waarom het zinvol is om een eigen huisstijl te ontwikkelen. Om te beginnen helpt het om een unieke identiteit voor het bedrijf te creëren. Klanten zullen he bedrijf gaan associëren met bepaalde kleuren, lettertypen en ontwerpelementen, en dit kan je herkenbaarder en gedenkwaardiger maken. Bovendien kan het hebben van een consistente stijl in al de marketingmateriaal helpen om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij potentiële klanten. Ze zullen weten dat ze een bepaald niveau van kwaliteit en professionaliteit van het bedrijf kunnen verwachten, en dit kan je een concurrentievoordeel opleveren. Tot slot kan het ontwikkelen van een huisstijl je op termijn tijd en geld besparen. Als je eenmaal een reeks richtlijnen heeft om vanuit te werken, zal het gemakkelijker en sneller zijn om nieuw marketingmateriaal te produceren en hoef je geen geld te verspillen aan vallen en opstaan.
Lees hier ook meer over Spyware.
Een huisstijl is veel meer dan alleen een nieuw logo of website-ontwerp. Het is een kans om een samenhangende look en feel te creëren die de waarden, missie en doelen van het bedrijf weerspiegelt. Wanneer je overweegt om de bedrijfsidentiteit op te frissen, zijn er een aantal belangrijke elementen waarmee je rekening moet houden. Ten eerste, wat is het verhaal van het bedrijf? De identiteit moet geworteld zijn in de geschiedenis en het unieke perspectief overbrengen dat het merk op de markt brengt. Wat zijn vervolgens de behoeften van de klanten en hoe kan de identiteit hieraan voldoen? Het merk moet relevant zijn voor de doelgroep en de boodschap overbrengen die ze moeten horen. Tot slot, wat onderscheidt je van de concurrenten? De identiteit moet de unieke kwaliteiten benadrukken die het bedrijf doen opvallen.